Ruská propaganda působí v Rusku i navenek. Od té doby, co se z Rusů stali hromadní uctívači písmene zet a se dá říct, že nic jiného než propagandu a lži ruské státní sdělovací prostředky nešíří. Ty k ruské vládě kritické byly v Rusku hned nejdříve postupně likvidovány (NTV atd.) a po letošním zahájení války na Ukrajině, byly v Rusku plošně zakázano i těch několik zbývajících. Připadá mi opravdu hodně divné, když se tzv. vyvážené zpravodajství v naší veřejnoprávní televizi dělá tak, že se nejdříve pustí mluvčí ruské armády, který vojensky škrobeným hlasem cituje vymyšlené „úspěchy“ ruské armády na Ukrajině a poté navazuje reportáž z ukrajinské strany, která říká věci naprosto opačné. Co si z takové reportáže průměrný divák odnese? Nemá k tomu chudák žádný doprovodný komentář, který ty ruské lži uvedle na pravou míru. Když politiku detailně nesleduje, asi ani neví, co si má o tom myslet (každý není dobře informovaným novinářem, který to přeci musí poznat).

Opakovat ruskou propagandu a lži v našich médiích (vřetně lží od Putina), a vytvářet tak dojem jakéhosi vyváženého zpravodajství, mi smysl nedává. Naopak je to úplně nesmyslné. K žádnému kvalitnímu informování veřejnosti to přeci nevede. Vyváženost (jak někdo nedávno trefně vysvětloval v rádiu) neznamená, že pět minut mluví Hitler a pět minut Židé. To samé by mělo tedy platit pro Putina a jeho nohsledy z Kremlu. Jsou to váleční zločinci a já si opravdu české veřejnoprávní prostředky neplatím za to, aby mi jejich propagandu a lži pouštěli do zpravodajství bez vysvětlení. Jak takové lhaní mají například vyhodnotit děti, které se s rodiči mohou dívat. Děti to už vůbec nepochopí. Vždyť je prokázané, že ani reklamní informace nedokáží objektivně vyhodnotit. Úplně stačí, pokud ruští propagandisté šíří fake news na sociální sítě i jinde (to je na samostatné téma). Ostatně, nic jiného už ruská média ani nevyrábějí.

Nejsem mediální odborník a tak ĆT neradím, jak to má přesně udělat. Cítím ale, že současný stav je nevyhovující a neúnosný. Pokud to nějak v televizi nezmění, budu si muset ztěžovat. Pokud takových stížností dostane ČT víc, bude s tím muset něco dělat. Abych ale jen nekritizoval. Web ČT je velmi kvalitní a jeho zpravodajství přínosné i zajímavé. To co kritizuji je hlavní večerní zpravodajství ČT nebo rozhlasové zprávy bez zpráv ze zahraničí. Kde pak má pak má divák naučit rozumět mezinárodní situaci a politice? To je přeci navýsost důležité.

 

——————————————–

A ještě se zmíním o jedné věci, která mi připadá důležitá (a hodně se za poslední roky změnila). Tou jsou komentáře pod články internetových zpravodajských serverů. Média od volného komentování článků (kde se opravdu mohou trollové vyřádit do té míry, že jakákoli diskuse přestává dávat smysl), přecházejí ke kontrole publikování komentářů nebo komentáře na stránky nedávají. Někdo pro čtenáře nabízí blogy, někdo komentování umožní jen platícím a přihlášeným čtenářům. I bulvární média přístup ke komentářům také zlepšila. Za to i jim patří pochvala.

Média to obecně nemají moc lehké. Tištených médií ubývá, on-line média musí prodat placený obsah a získat předplatitele, agregátoři (Google, FB a jiní) jim za zpravodajství (u nás) neplatí … Přesto se situace mění k lepšímu a vydavatelům se daří realizovat nové inteligentní formy placeného obsahu. Například podcasty, s přiměřeným poměrem reklamy, různá členství s klubovými výhodami apod. Vydavatelé by měli více propagovat myšlenku, že se čtenářům vyplatí, za kvalitní informace platit. Být kvalitně informovaný, znamená zvýšit svojí informovanost (vzdělání) a činit lepší rozhodnutí (než která činí někdo neinformovaný). A lepší rozhodnutí znamenají lepší život a lepší životní úroveň. To platí pro jednotlivce i jednotlivé státy.

Proto se i náš stát má soustavně starat o vytváření dobrých podmínek pro veřejnoprávní média. Vždyť například ze zpravodajství ČTK čerpají internetová média, večerní zpravodajství zase sleduje hodně starších diváků a ti jsou také důležití. Nejen jako voliči, ale i jako spotřebitelé nebo jako ti, kteří se dají dezinformacemi snadněji ovlivnit. Mladé generaci by veřejnoprávní média měla zprostředkovat pohled na nedávné události, protože je nemohli osobně zažít. Myslím tím naše poválečné dějiny, které se na školách nevyučují. Těch úkolů, které mohou média ovlivnit je celá řada. Není to jen politika, ale také ochrana životního prostředí, zdravější životní styl, finanční gramotnost atd. Reklamy totiž (podobně jako propaganda) ukazují vylepšený obraz světa, než jaký je ve skutečnosti. Takže mým požadavkem je, abych za placený obsah dostával obsah kvalitní, který mi nebude cpát do hlavy různé nesmysly (kontextová reklama apod.). A za placený obsah považuji i zpravodajství veřejnoprávních médií. Ty si také každý měsíc platím.

Vládě tedy vzkazuji, ať se nebojí nějaké peníze veřejnoprávním médiím poslat a u těch komerčních si zadat reklamu na smysluplné věci. Na podpoře veřejnoprávních médií, médií obecně (včetně prodeje knih), podpoře výuky cizích jazyků (titulkovat filmy) náš stát rozhodně nic neprodělá. Je to chytrá investice do rozvoje společnosti; a jak nám v čase války radí odborníci: „Je to investice do naší odolnosti“. Ruský nepřítel je nedaleko za hranicemi a má i na nás namířené jeho rakety. Zavírá nám plynovod stejně, jako to dělá obyvatelům Ukrajiny. V tom jsme s Ukrajinci, Moldavany, Gruzínci (i běloruskými emigranty) na jedné lodi. Společně se všemi ostatními svobodnými a demokratickými státy na celém světě.


a takto to vypadá v praxi

Ministerstvo zdravotnictví se chystá utrácet v Babišových médiích a řadu jiných médií diskriminovat

 

, ,
Může vás také zajímat
Latest Posts from Česká politika